Gemeenteraad wil geen extra geld voor marketing van Meppel buiten de regio

Meppel – Teleurstelling bij Merk Meppel. De stichting vroeg aan de gemeenteraad 166.000 euro extra om Meppel op de kaart te zetten. De gemeenteraad gaat daar niet in mee. Sinds 2016 bestaat de stichting. Daarvoor ging de citymarketing vanuit de gemeente zelf. “Merk Meppel doet het goedkoper en efficiënter”, zegt burgemeester Richard Korteland. Hij had graag de 166.000 euro aan Merk Meppel voor de komende twee jaar gegeven. De resultaten tot nu toe zijn fantastisch”, vindt hij. Maar de resultaten tot dusver doen er nog niet echt toe, relativeert hij het. Want tot dusver was de citymarketing gericht op Meppel zelf. “Citymarketing binnen de stad is niet zo zinvol. Meppelers zijn al bekend hier.”

Waar de burgemeester enthousiast is, is de gemeenteraad dat minder. Ze zijn positief over Merk Meppel en het werk wat ze doet. Maar minder over het voorstel voor 166.000 euro. De stichting wil namelijk de vleugels uitslaan. Ze wil nu de stap maken om mensen en bedrijven uit de regio en daarbuiten naar Meppel trekken. Daar is alleen extra geld voor nodig, meer dan de 48.000 euro subsidie die Merk Meppel nu jaarlijks ontvangt.

Niet concreet genoeg

De politieke fracties vinden de uitkomsten van de citymarketing alleen te onduidelijk. Ze willen het liefst concrete resultaten zien. “Wat heeft de Meppeler hier aan”, vraagt Klaas-Jan Dunnink zich af namens zes fracties: CDA, VVD, Sterk Meppel, D66, PvdA en GroenLinks. Ina Booij, raadslid voor ChristenUnie vult aan: “Grachtenfestival, Ogterop en Bad Hesselingen zijn al bekend buiten de regio. Korteland maakt de vergelijking met andere marketing. “Waarom voeren politieke partijen campagne? Wat levert dat posterplakken eigenlijk op? Of de reclamefolder. Wordt dat allemaal goed gemeten? Er is een grens aan. Ik kan u niet leveren wat het opbrengt. Als bij de supermarkt een fles cola in de aanbieding is, neem je ook een extra fles mee. Dat doet marketing ook. Anouk de Vlieg, fractievoorzitter van GroenLinks, reageert erop. “Er is een goede reden om die fles cola niet mee te nemen. Als je bij de kassa bent en je het geld er niet voor hebt”, doelt ze op de financiële situatie van de gemeente.

Tekst/Foto: Stefan Klomp